Atributeerimine ja fundamentaalne atributsiooniviga


Atributsiooni teooria kohaselt omistab inimene endale või teistele mingi konkreetse omaduse, motiivi (ajendi, stiimuli) või emotsiooni (tunde). Kausaalse atributeerimise ehk põhjusliku omistamise käigus püüab inimene leida enda või teiste inimeste käitumisele põhjuseid neid mingil viisil tõlgendades. (nt miks ta käega sinna osutab? Miks on pilt nii kaugelt tehtud ja selliselt kõrguselt?) Põhjusliku omistamise teooria autor on Bernard Weiner, kelle kohaselt koosneb põhjuse omistamise protsess kolmest etapist.
  • Käitumise märkamine
  • Käitumist peetakse tahtlikuks
  • Põhjus omistatakse seesmistele või välistele teguritele




Inimene teeb atributsiooni viimases etapis otsuseid kolmest peamisest kriteeriumist lähtudes:
  • Kontrollikese – kas toimunu tulenes inimesest või konkreetsest olukorrast
  • Stabiilsus – kas käitumise põhjus tulenes püsivast või millestki ebastabiilsest
  • Kontrollitavus – kas vaadeldud inimene oleks saanud käituda teisiti ja kas ta oleks saanud sündmuseid kontrollida

Käitumise põhjuse omistamiselt mängivad veel rolli tegurid nagu:

  • Kui palju oli toimunu kohta infot
  • Kaua oli inimestel aega selle üle mõelda
  • Kui motiveeritud oldi põhjuseid välja selgitama
  • Millised on isiku üldised hoiakud ja teooriad käitumise ja isiksuse kohta


Lisaks loeb ka see, millises kultuuriruumis ollakse üles kasvanud. (nt kas on individualistlikud õigused või kogukonna normid ja soovid)

Fundamentaalseks atributsiooniveaks nimetatakse tendentsi oma käitumist (eriti ebaõnnestumisi) omistada olukorrast tingitud teguritele, jättes arvestamata, et põhjus võis olla hoopis enda isiksuses. Eksami õnnestumise puhul arvatakse, et õpiti hoolsalt ning on tugevad vaimsed võimed, läbikukkumisel süüdistatakse kiusliku õppejõudu, häirivat keskkonda, vähest und vms. Kui teised milleski läbi kukuvad süüdistatakse just nende isiku omadusi, mitte ei arvestata, et olukord võis olla tingitud muudest teguritest.



Üheks seletuseks võib olla, et tegutsejal ja vaatlejal on erinevad vaatepunktid. Tegutseja keskendub ümbritsevale keskkonnale, vaatleja paneb aga just tähele tegutseja käitumist.

Teise seletuse kohaselt teab inimene enda käitumise põhjuste tagamaid paremini kui teised. Tuleb meelde, et kuidas on sarnastes olukordades varem käitutud ja mis siis tulemuseks oli ning nii nähakse enda käitumist paindlikumana ja muutuvana. Teiste puhul tundub aga just, et käitumine jääb püsivaks.